Alla inlägg den 16 november 2007

Av bellay - 16 november 2007 21:44

Efter att ha haft filosofi med rubrikerna "Vad är meningen med livet? Finns det någon mening med livet?" väcker det tankar..
VAD är egentligen meningen med livet?

Meningen med livet är att det inte finns någon mening - det är upp till var och en, varje människa att skapa sin egen mening. Det är vad jag skulle ha svarat om du frågar mig. Men alla dessa människor som följer en Gud/religion att leva efter, varför gör dem det? Enligt en gammaldöd filosof vid namn Nietzsche så är människan fri och ska därför INTE leva efter någon religion, han var helt emot det. OM det nu har funnits någon Gud - då skulle väl han berätta för oss alla vad meningen med livet är? Då skulle han säga vad VAR och EN har för plats här i livet. Men då skulle det inte vara några problem, inga bekymmer.. där förstår jag inte alls - hur kan människor tro på en religion när de lever i verkligheten? I verkligheten där det finns så otroligt mycket ondska och ilska. Men om man ser det ur en annan vinkel - religionen och en Gud kan vara ett sätt att återfå hoppet. Att tro på något, att "guden" ska återvända, ska ställa allt till rätta. Människor lägger ner hela livet åt att dyrka en Gud och leva efter hans levnadsförhållanden och bestämmelser. MEN vem fan säger att (om det nu finns en gud) att Gud är MAN? Herregud..  Tillbaka till meningen med livet..alla får skapa sin egen mening, men man har ett ansvar: att älska sig själv.

så nu måste jag slänga in denna text, skriven av mannen,myten,legenden


Du har ett ansvar i livet. Att älska dig själv, så gott du kan.
Det är ditt enda ansvar, ditt enda uppdrag och din enda möjlighet.
Ingen annan än du själv är skyldig att göra dig lycklig.
Det är svårt. För dom som inte lyckats blir fulla av avund och gör allt
för att du inte ska kunna älska dig själv.

Dom ger till exempel ut tidningar med perfekta människor i för att få
dig att inse att du inte duger. Dom tar vara på ditt tvivel och använder
det när dom ska sälja bindor och rakhyvlar och deodoranter.

Men lika lite som du är skyldig dom lycka är du skyldig till deras olycka.
Du har bara dig själv och ditt enda uppdrag är att vara du.
Om du inte lyckats förut kan det vara en strålande bra årstid att börja på.

Livet är en ensam-grej. Allting har ett slut. Påsklovet har ett slut, sommaren, en bra film har ett slut. Och när det är över är du ensam igen.
Då och då är du ensam.
Det enda du kan komma tillbaka till är ensamheten och du måste älska den. För om du gör det kan allt annat få vara hur bäckligt som helst.

Framtiden kan vara ett orosmoln. Vi får höra så mycket olika saker om framtiden. Vi vet ingenting och försöker måla upp scenarion och skräckexempel och troliga situationer.

Där har vi nog mycket att lära av guldfisken. Den vet ingenting om framtiden. Undrar inte och oroas inte. En guldfisk älskar sig själv. En guldfisk lever i nuet. Den har, vad jag har hört, ett minne på 5 sekunder, ungefär. Det har ju inte människan. Vi har ju ett fantastikt minne. Men det kan tyckas ganska meningslöst om vi ältade istället för att bara låta det vara.

Att älska sig själv är ingen "satsa på dig själv"-grej. Det är en "du duger som du är"-grej. Det får inte förväxlas med egoism eller djungelns lag.
Alla jag träffar, allt jag ser och allt jag hör är ju ingredienser i mitt liv.
Det liv som jag har skyldig att älska och vårda. Jag är inte så bra på det men jag jobbar på det.

Ingenting är egentligen särskilt högtidligt eller glamoröst. Det blir vad man gör det till. Och snart har jag använt varenda högtravande klyscha som finns att tillgå. Det är underligt hur vissa meningar blir klyscher, bara för att dom sagts många gånger. Hur ord blir innehållslösa inte för att dom har har upplevts utan för att dom har slitits verbalt.

Det är dags att uppleva klyschorna. För det är bättre med en fågel i handen än tio i skogen. Det är det. Man måste stå på sig.

Av bellay - 16 november 2007 21:32

öhöööum..efter sett ca 3 min av saw 4.. så bestämmer jag mig för att se heroes istället. Blir den saw4 någon annan dag. hmm..Jag skyller på att texten har inte kommit ut än och dålig kvalite. ha ha


Så heroes nästa......................
+svull

Av bellay - 16 november 2007 21:19

ÅH FÖRRESTEN!
Fick tillbaka religionsinlämningen igår... en otrolig lättnad och jaa.. mycket därtill. "blabla....Toppen.. osv... MVG"
Ren halleluja-moment vill jag lova, HAHA.........


Tänk vad glad med stort G en jävla idiot kan göra mig! Han är inte bra för mig! Illaillailla..illa.
Han ringde, jag svarade. Han pratade, jag surade.
That's all

Med all rätt surade jag..mm-hm.

Har sett 1408 förresten.. den var bra, men vafan....nu ska jag se saw 4. Mysig hemmakväll alltsååååååå

Av bellay - 16 november 2007 16:45


äntligen helg....:)
Skön dag ändå, trots att mamma väckte mig halv 7......
hade media 2 timmar, hade gjort allting som vi skulle göra idag... kul! (förutom repotaget, men det är tills torsdag ändå) så det var skönt!
Efter skolan gick jag till sara o efter ett tag kom E-K, så då drog vi till stan, yra där ett tag sen bite line.. ett måste liksom. yrade runt på birsta ett tag sen också :-)
Fan alltså....... kvinnan åker på söndag! hur ska detta gå? Jag behöver ännu en till klok skalle i närheten, som vågar tala ut precis som jag. Om man bortser från de andra kloka människor som finns i min närhet, men E-K är ju ganska oslagbar ändå, haha.. Hon är för lik mig... :) mohaaaaha

nu ska jag chilla vidare.. ensam hemma ikväll. VERY NICE! (men jag är öppen för förslag!)

HEJpa

Ovido - Quiz & Flashcards