Alla inlägg den 17 oktober 2007

Av bellay - 17 oktober 2007 22:14

Svenskan är klar, klar, klaaaaaaaar.. (och den är sämst, sämst, sääämst!)

HÄR ÄR SKITEN! (Observera att ni har ingen aning om vad jag tjatar i och ni har varken läst texten eller sett bilden jag snackar om!!)
Nu ska jag sova, gooood natt!



------------------------------------------------------------------

Till redaktion – Det moderna samhället i text och bild. 

Efter mycket övervägande har jag bestämt mig för bilden på sidan 28 ”Tiden och stressen” fotad av Sjöberg, samt texten ”Jag bloggar, alltså är jag…” på sidan 4, skriven av Shohreh Hörnqvist. 

Syftet med bilden kan vara att den ska säga att i dagens samhälle räcker inte tiden till och att vi springer oss igenom livet för att försöka hinna med allting. Allting vi måste göra, vill göra, allt vi drömmer om att vi skulle ha gjort när vi var ung samt allt vi ångrat att vi gjorde. Fastän att man aldrig ska ångra saker man gjort – man ska istället ångra sakerna man aldrig gjorde.

Bilden innehåller 2 män som ser ut att springa. Den ena mannen syns inte ansiktet på, istället ser man en klocka. I bakgrunden skymtas ett berg och man ser en skiftande himmel, med vita, svarta och gråa moln. Man ser också el-stolpar som tycks försvinna ju längre bort man tittar.
Männen är klädda i kavaj, kostymbyxa, skjorta och finskor.

Varför jag valde bilden är till mesta del det jag redan sagt – i dagens samhälle räcker inte tiden till. De flesta människor har väldigt svårt att få ihop sitt schema, att hinna med allt man måste och vill göra, samtidigt att man ska kunna få tid över att bara vara.
Förr i tiden fanns det inte lika många måsten och valmöjligheter som det finns idag. Man gjorde det man skulle göra i ex antal timmar, sen åkte man hem och gjorde sysslor hemma. Oftast såg nästa dag likadan ut.
Men idag i det moderna samhället finns det sådana otroliga valmöjligheter och drömmar som leder till att människor vill göra det mesta – men tiden räcker inte till och man försöker springa ikapp den.

Syftet med texten kan vara många – man kan se den ur många synvinklar. Den kan vara en uppmuntran för människor i Iran att ta efter alla dessa människor. Att de ska börja tycka till själv i bloggvärlden, så det kan leda till något större och bättre i framtiden för dem. Samtidigt kan det vara en mycket kritisk text som kan leda till uppståndelse i Iran, som kan leda till det sämre för folket. T.ex att Irans regering skapar sig större kontroll på Internet, så att folket i Iran inte får skriva som de vill. Men det kan ju leda som sagt till det mycket bättre, genom att staten tar till sig och försöker förstå folkets situation och åsikter.
Budskapet med texten kan vara att andra människor ska förstå hur folket har det i Iran och göra något åt det. Det kan också vara att man vill visa hur stor denna moderna och nya dagbok är ;bloggen.

Texten handlar om hur det Iranska folket har hittat en (modern) väg för dem att kunna dela med sig av sina egna åsikter, samt diskutera och prata om frågor som man inte vågar tala om. Vilket är t.ex.: politiska frågor samt kvinnornas situation.
Varför man inte vågar prata om dessa punkter beror till det stora hela att Irans stat har skrivna och oskrivna lagar som gör att folket aldrig kan gå säkra i vad de gör och säger. Då är denna text mycket viktig – den visar att människorna i Iran har upptäck Internet ;bloggen, där det inte är en sådan stor kontroll och begränsning.

Jag valde texten: ”Jag bloggar, alltså är jag…”  för den är ett praktexempel på vilka moderna saker människor använder för att uttrycka sig med i dagens moderna samhälle. Det är inte bara viktigt för ungdomar och äldre människor i Sverige att kunna få skriva av sig och dela med sig av sig själva och sina åsikter, utan vi ser i denna text att det betyder otroligt mycket och kanske desto mer för folk i andra länder. I länder som Iran får man som sagt inte tala ut om vad som helst.

Genom att titta på statistiken: Persiska språket är det språk som ligger på 28:onde plats på det talande språk i världen. Men det ligger däremot på 4:de plats inom bloggandet.
Detta visar att bloggandet (som är en del i det moderna samhället) betyder otroligt mycket för alla sorters människor i världen!


Av bellay - 17 oktober 2007 21:03

Ja.. pappa har väntat hela kvällen på fotbollen ska komma på tvn, och nu när den går, vet ni vad han gör? Jo han ligger och sover!
Haha, nog att det är så typiskt, han och mamma brukar sova ikapp. (när de ska "SE" på tv) Och det värsta är att båda snarkar så otroligt, men nu ligger han o snarkar själv eftersom mamma är i sthlm. Men iaf, sen blir det så att han kommer till ett stadium då han snarkar så högt att han väcker sig själv (!!!)


haha..
nu ska jag fortsätta en intressant debatt på mzn med mina vänner laj och sill, jag ska också renskriva den förbannade svenskan!

TJING

Av bellay - 17 oktober 2007 17:54

Mmhm.... fantastisk givande dag......(....)
NU ska jag plugga svenska, jag orkar itne.. Önska mig lycka till!


Dagens bästa: Fantastisk räddning med pannkakor hos tomas (!!)
Dagens sämsta: Jaruuu, skolan antagligen
Dagens klädsel: Monkijeans,vittlinne,svartkofta o svartaspetsskoor
Dagens mat: Pannkakor med vispad glass o sylt
Dagens ångest: Inte helgens iaf..
Dagens pirr: När sillen tog mig på häcken med ett a4-papper
Dagens hat: Mot nationella Svenska B
Dagens kärlek: Håkan Hellström
Dagens skostorlek: Malins skor strl 39!!!
Dagens hora: Anna vem annars? ;-)
Dagens nyans: Sillen/Lisa




boy

Ovido - Quiz & Flashcards